0

forts.Skåneleden

Ja, datum är helknasig på kameran !
Vi (jag och Rasmus som var först) hade stora glädjen att se en havsörn
i skogen med ett byte. Det gör man inte så ofta - så stora, vackra och
mäktiga fåglar det är!
Det kom ett par som oxå vandrade förbi oss när vi åt middag och jag
lyckades lura in dem på fel väg (trodde såklart att det var rätt väg),
som jag skämdes när vi alla kom på att det var fel, och bad om ursäkt
flera gånger - så dumt alltså, de gick rätt från början...

För att fylla på vatten vid scoutstugan,
pumpen var sönder men det läckte ut vid sidan om ut i bäcken
och det vattnet fick duga!
Vid stugan eller Hålebäck som jag fått lära mej att den heter,
hade vi kaffe och fika-paus.
Stort tack till Go´Biten som sponsrade med kakor på resan(utan att veta om det),
och till fam Camper(Linda-Marie) för lånet av ryggsäck, min egna som jag
skulle haft visade sej vara för gammal och trasig (tänkte efter och kom på
att den var med i fjällen 1982...!)

om man tittar noga så...(förutom smuts och valkar som han är stolt över)
Rasmus öppnade en "Ant travelling agent"-firma, så myror förflyttades
(mot sin vilja)till nästa stack. De höll på så mycket att jag också "blev tvungen"
att smaka myror - Gör inte det! den som jag fick in högg mej i tungan
och det kändes länge efteråt! Men lite besk och syrlig var den,
vilket betyder att i knipa hade jag lätt försökt bita ihjäl några sådana,
för att överleva!

på åsen, ovanför Maglaby

(snygg min)Fick en liten Sunflower av min lille son,som han hittade i ett stycke
Åstorps kommun har lagt om Skåneleden och märkt den väl,
men man kom inte upp till Forsgård som det stod på hemsidan.
Vilket var ok för oss för just nedanför Körslätts gård var det som varmast för oss.
Vi fick rasonera vatttnet i drickflaskorna, vi visste inte när vi fick tag i
vatten nästa gång. Så svettiga och trötta och utan att veta vart vi var på väg
så stannade vi  till för en paus vid Stenestadsvägen vid en övergiven gård.

Iste har nog aldrig varit så gott innan !

Jag letade efter svamp men himmel så torrt det är i markerna,så jag
hade inte en chans att hitta till kvällsmat som jag hade hoppats på.
Jag fick lära mej en reklamfras av Lucas
 - Letar du efter ett träd med grov bark...

Nästa gång vi kunde fylla på vatten var i en bäck vid Klöva Hallar, det
smakade jord, kanske inte jättenyttigt men i brist på annat och vi behövde
till kvällsmaten så fyllde vi på där.

Väldigt vackert vid Klövabäcken
Ja, det var det sista fotot på denna resan...
Hade med fyra batterier som alla var nästan tömda visade det sig!

Vi gick förbi KlövaHallar-dansbanan och upp på åsen igen, vattenpumpen
var sönder och det stod på hemsidan  sedan Maj i år - varför lagar de inte den då?
Likadant med den vid scoutstugan, om de vet att den är sönder och att
vandrare behöver vattnet...

I vilket fall så slog vi läger uppe på åsen, satte upp vårt nya fem-manna tält,
som Christer köpt. Väldigt bra var det, lätt att sätta upp med två sovrum 3+2,
och ett stort förtält till packning och hund.
Gjorde makaroner och köttfärssås på triangiaköken(vi har två stycken sen innan)
en liten lättdrycksförpackning hade gått sönder så det blev det vi drack till.
Jordsmaken från vattnet försvann bland makaroner och päronsmak!

Ja, diska och borsta tänder hade vi inte vatten till så till barnens stora förfäran
fick vi hoppa över det... nädå som alla barn tyckte de att det var rätt coolt att slippa.
Spelade kort i "Danas rum" en liten stund innan vi kröp ner i sovsäckarna och somnade.

Enligt hemsidan så måste vi ha gått 15 km under dagen, ungarna har inte beklagat sej
trots tung packning, gassande sol, brist på vatten utan de har kämpat på väl hela tiden.

Vi bestämde tillsammans att inte skulle ha mobiler, datorer(såklart), spel och annat
med oss, så den enda som hade mobil var Christer till hemfärden, och han kollade
Jag hade INTE klocka,smycke,smink,mobil, parfym(borde haft)- så jädra skönt !

to be continued...

Kommentera här: