6

Ta hand om din kropp

Det finns väldigt få reservdelar!

vill man vara såhär???
Din kropp är ditt ansvar - inte läkarens,
inte sjukgymnastens, eller tandläkarens !
De kan hjälpa dej att fixa till sånt som är lite skavt,
men det är ALLTID lättare att förebygga än att bota!

två helt tokiga bilder...
Som på bilden sitter mycket i huvudet, så om du ska ändra på en vana
så börja med att ändra tanken. SE dej själv så som du vill vara!
När du tänkt klart och har en klar bild framför dej, så bestäm dej
och byta ut den dåliga vanan mot en bra och var envis till tusen i 30(21)dagar.
Efter det vet kroppen rätt!
Tips på bra vanor ger jag dej mer än gärna!

Så tänk på det när du trycker i dej en kaka extra bara för att...,
men njut och ta en liten ibland om det är det du tycker om,
man måste få belöning ibland - det de extra som är farliga och
om du tar kakan så måsta du motionera oxå annars är du ju inte
värd kakan, eller chipsen ,eller ölen, eller godiset.

inte överdriva i heller...
Motionerar gör du när du får upp pulsen - det är sällan att gå ut
med hunden räknas! Du måste svettas - det är bra att svettas - det rensar.
Men drick mycket vatten innan och efter, lite under tiden.
Svettas utan att bli anfådd räknas inte iheller!

alla kan...och bör
Tror mej, att jag har hört ALLA bortföklaringar till varför man inte tränar,
och det är väldigt få som jag köper rätt av, för du kan alltid simma,cykla,gå,
lyfta, eller hålla balansen på en boll.
Värk blir bättre, kanske inte de första fem gångerna,
men om du håller i så blir det bättre
(eller skulle du börja röra på dej innan värken satte in...
tufft men ofta sant)

Sov ! : "Sju timmars sömn, aldrig förglöm -
åtta om du behöver, men aldrig däröver!"
tycker den är jättebra och håller fortfarande

Om man håller igång och motionerar/tränar så blir
kroppen fysiskt trött vilket gör det mycket lättare att somna
och då får du ut mer av timmarna än om du ligger och
"drar dej" innan och efter sömnen.!(inget vetenskapligt ,
vad jag vet, men sunt förnuft...) 

Jag gör två saker i sängen och inget annat - (läsa kan jag inte längre...),
ALDRIG tv vid sängen den förstör och gör din sömn oroligt,
och din hjärna får in en massa intyck som är onödigt att blanda in i den
naturliga uppdateringen av hårddisken som sker varje natt.
Mörkt, svalt(inte kallt), tyst och behagliga färger, är bra att sova i
(själv kan jag powernappa precis var som helst och närsomhelst
OM jag tillåter mej!)

Tänk på ditt midjemått!!!!
Bör ligga under 80 cm om du är kvinna och under 94 cm om du är man.
Den farligaste fetman är bukfetman - tänk på dina stackars inre organ
som skvalpar runt i bara fett... skulle du vilja duscha i flytande smör???


tänk på vad du stoppar i din kropp och tänk till var dag  du hoppar
över ett motionspass.

Om du röker - sluta NU !
Det finns inte en enda anledning till att röka - that´s it!!!

Massor av råd, tips och förslag kan jag ge, men jag är oxå bra på pekpinnar-
av omtanke inför min och din kropp!

Vill väldigt gärna ha kommentarer,de   får gärna vara anonyma men
skriv hur du ser på din kropp - är den värd att satsa på...

Nu ska jag ut med hunden, de kräver sin motion!!
Fundera, skriv och var nöjd eller ändra på något!!  
Framför allt var rädd om din kropp, det är den enda du har.

Puss och kram !  L8

Kommentarer:

1 Linda:

skriven

Kanon bra skrivit!! Kul att träna, men ack så svårt att bli av med nga futtiga kilo...

2 Annika:

skriven

Klart att man ska träna och vara rädd om sin kropp. En av mina anledningar till träning är att den ska byggas upp för att hålla i många år, men den STÖRSTA anledningen är att det är så fantastiskt ROLIGT och SKÖNT efter varje pass som man har kämpat. Älskar att svettas och vara trött i hela kroppen. Kram syster Annika

3 Anonym:

skriven

Klart att man ska träna och vara rädd om sin kropp. En av mina anledningar till träning är att den ska byggas upp för att hålla i många år, men den STÖRSTA anledningen är att det är så fantastiskt ROLIGT och SKÖNT efter varje pass som man har kämpat. Älskar att svettas och vara trött i hela kroppen. Kram syster Annika

4 Anonym:

skriven

Oj då, 2 gånger.......men så bra är det ju med träning, haha /Annika

5 Fredrik:

skriven

Jag Börjar bli rätt nöjd med min kropp, jag har en bit kvar och jag vet vad som ska göras för att komma dit :) träning, vila och mat är viktigt. Många tänker inte på sömnen den är viktig den med =)

6 Supermusen:

skriven

Hej!

Jag behöver nog inte träna eftersom min son har upplyst mig om att jag har runda magrutor. Det vill man ju inte bli av med eller?

Kommentera här: