2

3M

Jaha, då hittade jag något i mina gömmor att begrunda.... 

1. Det första M:et står för Målsättning. Alla framgångsrika människor har målsättningar med sina liv. Tänk dig ett stort hav där ett skepp flyter omkring. En passagerare frågar kaptenen: när kommer vi i hamn? Han svarar obekymrat: ingen aning, vi får se om vi hittar någon hamn i så fall så lägger vi till. Skulle du som passagerare nöja dig med det svaret? Du är ju både passagerare och kapten i ditt liv! Så självklart har du identifierat några spännande hamn-mål och skissat upp ett sjökort som visar både vägen och inspirerar dig till att navigera rätt. Du vet att framtiden redan är här för att skapas av dig! Begrunda Laurence Peters ord: Om du inte vet vart du ska så kan du hamna någon annan stans.

 

2. Det andra M:et är Mental grundinställning. Jag fick ett födelsedagskort av mina vänner för några år sedan som visade en gammal TV-apparat med texten: Livet är som en gammal TV, allt hänger på inställningen. Vilken är din inställning till dig själv, till din inlärningsförmåga, till dina sociala färdigheter och till dina förutsättningar att lyckas? Positiva förstås, självklart ger du dig en ärlig chans! Framgångsrika människor har en positiv grundinställning och ser möjligheter där andra ser problem. De ser det goda och det positiva i andra människor de möter. Det vi fokuserar på blir vår verklighet…det DU fokuserar på blir din verklighet. Mental grundinställning är som det jag kallar Vitlökseffekten: vi delar med oss vare sig vi vill eller inte…av det vi är överfulla av…av det vi fokuserar mest på. Positiv inställning…positiva resultat…negativ inställning…negativa resultat. William James uttalade i slutet at 1800-talet att Den största upptäckten under min generation är att en människa kan förändra sitt liv genom att förändra sin mentala grundinställning. Så sant, så sant…

 

3. Det tredje M:et är Motivation. Våra inre drivkrafter som kommer från våra målsättningar, positiv mental grundinställning och från de vi samarbetar med. Framgångsrika människor har förmågan att finna sina inre drivkrafter…har förmågan att motivera sig själva…Vilka inre bränslestationer…inre intäktskonton kan du tillföra ditt liv…som ger dig kraft, inspiration, glädje, lust, nära-livet-upplevelser?

 

Historien har visat att framgång kommer för den som fortsätter en liten stund till efter att de andra har gett upp. Du ÄR ingen människa som sätter dig vid vägkanten! Du är en som VILL lyckas, eller hur! Jag vill dela med mig av något som många gånger gett mig extra kraft när jag varit beredd att slänga in handduken: Segrar följer efter en period när du överhuvudtaget inte kan se det minsta tecken på succé men likväl vägrar att ge upp. Dessa kloka ord har Dave Wienbaum skrivit.

Kommentarer:

1 Linda H:

skriven

Du e så klok L8! Superbra text:)

2 Nettan:

skriven

Tre Mycket bra M ett tänk att ta med sig och använda.Nu till något annat, Linda skriver om träningsverk,(jo man tackar)säger bara en sak:RULLSTOL!!!Hittar ni möjligtvis en på blocket eller har en till utlåning hör gärna av er till"kan äntligen hoppa"(men inte just nu).En stor kram till er alla och ha en trevlig helg!

Kommentera här: