1

Auschwitz-Brikenau

Resan blev en spontan-resa mycket för att jag velat åka ner i många år,
och framför allt visa mina barn koncentrationslägren - för det får inte
glömmas. När det visade sej att både Dennis och Eva oxå ville dit så
fixade vi ihop det.

Jag tog en mängd bilder, lägger ut en del vissa av dem fruktansvärda,
en del som jag tog är så hemska att jag inte vill lägga ut dem (sen om
de är hemska för att jag vet bakgrunden till dem eller de är det för bara
det man ser vet jag inte - men de stannar hos mej)

Lucas fick inga hörlurar (för att höra vad guiden sa) för de ansåg att barn
under 14 år inte klarade av att höra allt hemskt som berättades, och det
är nog sant.

Det här är vår trevligt taxichaufför, han körde oss hela vägen dit ,mellan
och tillbaka - ingen aning om vad han heter -kommer du ihåg Eva?

Den kända "Arbeit macht frei"-skylten,
som nån mindre begåvad svensk försökte lägga beslag på för ett tag sedan...

många fotografier på "resande" människor.
Vår guide berättade att det var sällan man såg rädsla eller ilska hos
människorna på fotona för att de var så lurade att de skulle få flytta till
ett annat land eller till något annat ställe som alltid var bättre.
Därför var de oftast finklädda och hade tagit med sej sina besparingar,
käraste och viktigaste ägodelar - till det nya stället...


...
Fotografiet nedan är tagen i smyg mitt under det hemska. Några få sådana
bilder togs men oftast med för dålig kvalitet, men man kan urskilja
motiven ändå...på gott och ont.

Judiska kvinnor som föses nakna in i gaskammaren
Tänk på den tiden var de inte så fria som vi är nu, och kanske(troligtvis),
aldrig visat sej naken för någon annan vuxen människa innan men här
tvingas de klä av sej nakna tillsammans med massor av andra människor
och inför många tyska soldater med gevär.

en del av burkarna som innehöll Cyklon B gasen som användes i gaskammrarna.

glasögon...

bara barnskor
234 000 BARN dödades här under tiden...alltså, fundera den den siffran...
Det var en av sakerna som berörde mej lite mer, men där var inget som
lämnade mej oberörd.

här är en liten del av alla vuxenskorna

fullt med skor på båda sidorna av korridoren, och det ändå långt ifrån alla

tyvärr en suddig blid men här såg man att de hade haft finskorna på när
de blev bortförda hemifrån

Av respekt för de döda och för anhöriga fick man inte fotografera i rummet
där allt kvinnohåret fanns...
En av männen i vår grupp (jude, såg vi på hans kippa) började gråta ordentligt
inne i "hårrummet". Började fundera och tänk om hans farmor hade varit
med och dött i koncentrationslägret och kanske ett av håren var just
hans farmors... vem hade inte brutit ihop....
Jag grät också därinne och det utan att veta om nån enda av offren.
En annan sak som fick mej att gråta där var denna bilden nedan.

en 14-årig flicka (Dana är 14), som det gjordes experiment på....

fler kvinnor som det gjordes experiment på t.ex svält...
Kvinnan bakom med sköterskeduken på huvudet, hennes min gjorde mej
riktigt obehaglig till mods. Hon ser så nöjd och lite stolt ut över verket som
hon medverkat i... så det var inte bara männen som var vidriga under kriget.

mängder med barn...
Här är oxå en bild som fastnade i mitt huvud

Den 14-åriga flickan(hon ser ut som en gammal tant och har vitt huckle som
syns mest av alla där)som står mitt i bilden, precis bakom hennes högra
axel tittar hennes 12-åriga syster fram. De räddades och lever fortfarande
båda två.

Förstå hur stor och hur många de fick plats med här (18 000 åt gången)

de e så grymt!

nästan overkligt hemsk fastän man står och ser det med egna ögon

vissa fångar hade "turen" att få en rättegång innan de dödades...
då sköts de framför den här muren och slängdes sedan åt sidan för nästa
omgång.
Bilden nere är på den första gaskammaren som bara var ett experiment
för att kolla hur många man kunde "göra av med" åt gången.
Inne i själva gaskammaren var vi alla tysta för att hedra de som mist sina
liv här. Överlevande har sedan berättat att man stod med lastbilarna med
nästa omgång människor och gasade med bilarna som ett försök att överrösta
skriken inne ifrån kammaren vilket sällan lyckades, allt för det skulle
vara så effektivt som möjligt......


Inte långt från den första gaskammaren, bodde "Rudolf Franz Ferdinand Höss.
Han jobbade mellan åren 1940-1943 som kommendant på
Auschwitz-Birkenau
och denne man fick ta sina konsekvenser efter sina kontroversiella livsval.
Till att börja med, så bodde han alltså näst intill lägret, i ett stort hus med sin familj.
Hans barn fick dock aldrig vetskap och kännedom om vad som försiggick
inne på lägret men det faktum att de fick växa upp bredvid en tidernas
största folkutrotning är ju skrämmande. Denne Höss styrde och ställde på lägret.
Han gav ständiga order om plågsamma avrättningar och gav på sätt och
viss den så kallade dödsapparaten
Auschwitz ett ansikte utåt.
Han fick sitt straff i april 1947 då han hängdes just på koncentrationslägret,
i närheten av huset där han bodde brevid
."
(Inlämningsuppgift från Anderstorpsskolan i Skellefteå, och som jag hittade
när jag letade efter Höss namn.
Jag hittade andra skrifter oxå som gjorde att tårarna började rinna,
folk som förnekar förintelsen...)

När de inte var tillräckligt "effektiva" på Auschwitz (det rymde ju
"bara 18000") så byggdes Auschwitz II - Brikenau som då kunde det rymma
100 000 åt gången och som innehöll flera gaskamrar och krematorier...

I Tyskland hade de den här sortens stall till 50 hästar, på Birkenau så
fick  "det plats" ca 500 människor...
Stallen är helt oisolerade och fruktansvärt kalla om vintern och såklart
fruktansvärt varma om sommaren. Tänk då stanken från människor som
aldrig fick duscha/bada. Överslafen blev för kall, för blöt(det regna in såklart),
eller för varm...Mellanslafen "var bäst" lite värme både upp-och nerifrån,
torrare bara det som "läckte ner"  kom på dem. Nedenslafen var
sämst det kom läckage från två ovanslafar och  dessutom var bet blött
och gyttja som ofta räckte hela vägen upp till "madrassen". I de här barackerna
sprang det omkring aggressiva råttor som levde ett bättre liv där än människorna
och ibland var stora som katter. De besökte och åt på dem som låg längst ner..

Alla 500 personerna 30 minuter på sej att tvätta sej och går på toaletten -
de blir ca 20 sekunder /person...

här är "toalettbaracken" där de skulle tvätta och gå på toa...
rygg mot rygg, sida vid sida om en massa okända människor...20 sek....

"Dödens väg"
Här föstes de av tågen och "sorterades" in till arbetare eller direkt till
gaskammaren. De som skickades mot döden fick själva gå över en km
till gaskammrarna, där de skulle "duschas".

Tyskarna bombade själva sönder de gaskammrarna och krematiorierna
de hann innan de blev besegrade.

De svarta stenarna visar var det hittades aska från liken som eldats upp här.

Järnvägsspåret vid sidan om "dödens väg"

Barackerna bombades oxå för att bli av med så mycket bevis som möjligt


Som jag skrev har jag många fler foton, jag bearbetar alla intryck och ord
om och om igen i mitt huvud - för att förstå, för att kunna smälta och framför
allt för att visa och komma ihåg till andra,
och när mina barn kommer på något som de inte heller kunde förstå.
Och jag gråter för dem allt som oftast - människan är grym.
-Det här får inte glömmas och det får inte hända igen.
Dert händer fruktansvärda saker på vår jord fortfarande hela tiden !





Kommentarer:

1 evajoh:

skriven

Bra skrivet Lotta, du kan verkligen sätta ord på känslorna man hade när man gick där...

Jag har fortfarande svårt för att ta det till mej,även om jag som liten träffade en som suttit på Auschwitz. Man vill inte tro att människor kan vara så grymma som de faktiskt var.

Jag säger som det stod på en skylt när vi gick in i ett hus:



"THE ONE WHO DOES NOT REMEMBER HISTORY

IS BOUND TO LIVE THROUGH IT AGAIN"



Så sant så !

Kram Eva

Kommentera här: