0

Göteborg

Dana och jag körde efter många om och men till Göteborg måndagmorgon.
Hade tid på sjukhuset 10.00, DÅ körde jag fel trots att jag VISSTE att jag
skulle hålla först vänster och sedan höger på motorvägen!
Och kör man fel i Göteborg så hamnar man ..... på Hisingen!!!
Så har alltid Christer sagt som kört mycket i Gbg som säljare förr i tiden.
Ja ja, har jag med bra lokalsinne tänkt men.... man hamnar på Hisingen!!
Lyckades rätt så snabbt vända och var framme på Östra sjukhuset 10.17.
Då visade sej att vi var på fel sjukhus!! Vi skulle till Sahlgrenska!
Det var till att köra tillbaka igen och ta av i Mölndal.

mest sånna bilder på henne - hon är lite trött på mammas bloggfotande!
En stund efter vi kommit dit fick vi ett rum
.
i sin sjukhussäng

...
Efter instruktioner, inskrivning,provtagning, fler syn- och ögontester,
bestämde vi oss för att lämna sjukhuset dels för att göra nåt kul och
dels för att slippa sjukhusmaten till kvällsmat.

lufttunneln mellan p-huset och bl.a Liseberg
Först gick vi till "Universeum", som bara hade öppet 30 minuter till,
jag vet att man vill gå där inne mycket längre och tyckte att 260 kr
för 30 min var lite mycket pengar.

Vi bestämde om oss för att äta och kanske åka
nån liten bana på Liseberg - stängt måndagar....
Men McD var öppet en bit bort, så det blev kvällsmat där och sedan
gick vi och köpte filmer.

fyra stycken blev det, tyvärr var ingen särskilt bra och dessutom kunde
vi inte få igång textningen på dvd-spelaren, till Dana.



dagens ungdom...här ligger hon och gör sin läxa samtidigt som hon
kollar tv och skypar med både Fanny och Simon....

min säng oxå bäddad
Innan Dana skulle lägga sej dagen innan operation, skulle hon skrubbduscha,
två gånger! Blöta sej, skrubba med "svintosvamp" från hårbotten, hela håret
och sedan hela kroppen ner till tårna, skölja och sedan samma procedur
igen med en ny svamp. Torka sej och sedan ta på sej sjukhuskläderna.

hahaha!
Precis innan duschen så åt hon två mackor och varm choklad vid 21.30,
efter det skulle hon fasta.
Vi somnade båda gott till tvn, men vaknade i omgångar för en stackars
dement man låg och ropade på sin mor, var gång han vaknade till...

TISDAG
Vi vaknade tidigt båda två(då sov den demente), jag smög bort och
hämtade kaffe till mej men inget annat i sympati med Dana.
Innan klockan 07 blev vi hämtade för ännu en

... synundersökning !!

Alf op-läkaren kom in och kollade till henne och satte ett kryss så det
säkert blev rätt öga.

En ssk kom och kolla blodkärlen

emlaplåster som bedövar huden

nål som ska in

venflon på plats

spola för att kolla att det sitter rätt, men det slutade med att ssk duschade
sej själv!!

extra ögonscrubb
Klockan 12 åkte Dana och jag körde iväg till operationssalarna.
Dana fick på snygg mössa

tillsammans med narkossköterskan

jag fick oxå snygg mössa och kläder

-Nu snurrar det i huvudet... sen sov hon
Jag gick upp på salen för at vänta, tack och lov fick jag lite mat i mej oxå!
Vrål-hungrig då. Kollade klart en film, tränade lite combat och läste i
min Dan Brown-bok. Två timmar senare ringde de efter mej och sa
att hon var på uppvaket.

Och där va hon - en groggy Dana, som sov, tittade upp, var hungrig men
somnade om gång på gång.

17.20 var vi på gång därifrån och då hade hon varit inne på toa och
bl.a kräkts en gång. En dryg eftermiddag måste jag säga....
Nere på rummet igen fick Dana en isglass..som hon kräkte upp...
Efter ett bra tag fick hon behålla två smörgåsrån och lite varm choklad.
Sedan somnade hon och det surrade och klickade och plingade i hennes
mobil - men hon sov!

Jag tittade lite på tv och sedan somnade jag oxå. Tack och lov hade
den demente grannen flyttat.

ONSDAG
Vaknade tidigt idag oxå, duschade, bäddade upp min säng och skulle
fixa frukost till Dana: varm choklad och två mackor och lite yoghurt.
Små klunkar choklad, ett par teskedar yoghurt... som hon kräkte upp...
Sedan kom Alf och hämtade Dana.

han var mycket nöjd med sitt arbete och sa att det hade blivit riktigt bra.

kollade synen igen - VILKEN SKILLNAD!
Vi fick nya instruktioner och förhållningsregler, droppar till ögat och sedan
skrevs vi ut. Hämtade dropparna på apoteket och gick till bilen.

När vi kom ut så sa Dana- WOW, jag kan se! - Vilka färger! - Va klart allting är.
Åh, va dåligt jag såg innan!! - FRÄCKT!

Hyfsat hungriga var vi båda två, så inom McD vid Köpstaden innan vi körde hem.

Dana åt sakta och tog det med sej i bilen.
In på en liten avfart för fler droppar i ögat innan Halmstad.
Ca var annan/ var tredje timme ska hon ha droppar i tre veckor...
Gäller att sätta larm på det!!!

Vi körde inom Maxi i  Mellbystrand för att tanka ,köpa mjölk, fler filmer
till Dana och ett par solglasögon till  - hon kommer att behöva dem
 - Jag vet!

Hon får inte vara i skolan på tio dagar och absolut inte träffa infekterade
männsikor. Inga stötar, smällar eller tryck på/vid ögat - tydliga regler
för brödrarna!!! Jag hade hoppats på att hon åtminstone kunde städa
huset här hemma.. men det fick hon inte för läkaren!

Men jag är så glad för hennes skull att det blev bra så att hon kan se!

Alf bad oss att hälsa Tito med familj!!


L8

Kommentera här: