1

Lycka är konsten att vilja vara där man är.

....

Den 19 september år 1995 gjorde jag min första lagmatch
 i den blåa elitserietröjan för Falkenbergs Bordtennisklubb.
 En potentiellt stor kväll i livet.

Men jag var inte glad för den här chansen som tränare Stellan Bengtsson
hade givit mig. Jag var inte tacksam. Inte lycklig. Bara nervös.

Falkenbergs BTK vann lagmatchen, men jag förlorade mina två matcher,
mot vilka minns jag inte. Men jag minns desto tydligare vad det
stod i Hallands Nyheter dagen efter.

Den respekterade sportjournalisten Heyerdahl ansåg i princip
att jag inte hade i elitserien att göra, det var i alla fall vad som
stod i lokaltidningen dagen efter min debut.

Det värsta var ändå inte att bli sågad i tidningen.
Inte heller att jag hade förlorat mina matcher.
Det stora problemet var att jag inte ville vara där jag var.

Jag kunde inte njuta av att få vara med i Sveriges bästa pingisklubb.
Jag kunde inte njuta av att jag hela tiden blev bättre,
 eller fick träna med världsspelare.
Jag kunde inte njuta av att jag egentligen levde min dröm
och i princip fick spela bordtennis på heltid. Jag kunde inte njuta av
att som blott 19-åring fått chansen att debutera i elitserien.

Varför?



Jo, för jag hade inte lärt mig vad det hela handlar om.
Det handlar inte om vad du har eller var du är.
 Det handlar om att lära sig uppskatta det också.
Att lära sig vilja vara där man är, och ändå kunna ha mål för framtiden.
Jag hade bara mål. Bara missnöje och självkritik. Ingen närvaro.
Ingen uppskattning. Ingen tacksamhet. Ingen njutning.

Du kan ha ett fint hus. Du kan ha ett bra jobb. Du kan ha en snäll man eller fru.
Men lycklig blir du nog inte förrän du lär dig att vilja vara där du är.

När man förstår det på riktigt, då kan man till och med lära sig
uppskatta en förlustmatch med efterföljande kritik i tidningen.
Helt enkelt för att det är upplevelsen av livet som är livet.

Var du än är idag. Träna på att vilja vara just där.




Det här är från "Veckans peptalk" av Olof Röhlander.
gå in på hens hemsida om ni oxå vill ha Veckans peptalk-
ibland är det väldigt bra - som denna veckan  och ibland
tar man bara till sej det som passar för just dej.

Detta är
SÅ SANT, SÅ SANT!!!

Så mycket i nuet som jag själv är nu har tagit mej många års
träning för att komma till! Som liten och ung längtade jag ALLTID
till nästa steg, nästa dag eller vecka, när barnen var små längtade jag
tills de var tonåringar....
Jag har aldrig haft det så bra som jag har det nu och jag njuter varenda minut!
Har lyckats få den balans i mitt liv som jag strävat efter i så många år.
Lagom dos träning och lagom dos jobb, dessutom lediga helger!
Ja, jag är nöjd!

Tillbaka till städningen....

Kommentarer:

1 Linda H:

skriven

Sååå ROLIGT att höra att du njuter till fullo av livet!! Det e du verkligen värd, hjärtat!! Kramar i massor!!<3

Kommentera här: