0

Människovärdesprincipen

En lugn förmiddag med lite tv, lite dator, lite tvätt och lite mat.Klockan två körde Christer och jag upp på åsen för en promenad
härligt väder
härligt sällskap
 
Hemma igen försökte jag förstå min inlämningsuppgift, men till slut kom jag på att jag diskuterar det i morgon med Mia, (arbets- och studiekollega) som kommer tillbaka från sin 3 veckors semester i morgon, och hoppas omma fram till något bra då istället.
 
Människovärdesprincipen:
Människans värde är …
högt,
lika,
obetingat/givet med livet &
överordnat djurens värde.
 
från wikipedia:
Utilitarism är en teori inom normativ etik som föreskriver att den rätta handlingen (se konsekventialistisk etiklära) är den som maximerar nyttan, det vill säga maximera utfallet av lycka och minimera utfallet av lidande
 
 
Ur FNs förklaring om de mänskliga rättigheterna, Art 1: Alla människor är födda fria och lika i värde och rättigheter. De är utrustade med förnuft och samvete och bör handla mot varandra i en anda av broderskap
 
Allt detta ingår i mina studier, och jag ska på något vis redovisa det....
 
Nu blir det en film och sedan tidigt i säng för att få sova ordentligt i natt.

Kommentera här: