0

veckohandla

När alla stegen var ifyllda i listan körde jag till maxi för att handla mat.
Ska försöka undvika att handla fredagar runt 13 i fortsättning.
Avskyr att trängas och vänta på folk som inte kan
bestämma sej i gångarna...  Nä, kvikt och lätt ta det
du ska och spring sedan vidare stå inte och vela en massa!

För 10-15 år sedan handlade jag ALLTID torsdag förmiddag
på OJ, ingen trängsel (fast då var jag nästan på gränsen till
folkskygg!), nyinkomna varor, matsedeln och handlelistan
var redan klar bara att lägga ner i korgen betala och köra hem.

Vid den tiden byggde vi vår stugan så gott som varje helg, och
mitt schema var väldigt klart då:Aktivera barnen med olika saker
(knytte, skogspromenader,kyrkis,olika lekplatser - inget pyssel...),
städa huset i omgångar, hjälpa och lära barnen packa sina väskor
till varje helg (tack och lov för det - det har jag aldrig behövt göra
till dem under deras skolår - de har alltid koll själva!), la ner mycket
tid på att planera(vilket jag har nytta av idag!) torsdagar
handlade jag på och fredagsförmiddagen lagade jag hela helgens mat.
:dillkött,vingryta,kalops mm sånt som kunde stå klart i grytan .

Fredag när Christer kom hem stack jag till Starby för att träna en timme
hos Maggan, och efter det körde vi upp till stugan och byggde.

min gammelfarmor och farfars finmöbler har vi som köksmöbler där,
tror att de köpte dem när de gifte sej ca år 1919 (farfar föddes då).

Intensiv men väldigt rolig tid, så gott som varje helg var någon-några
med oss upp för att hjäpa till att bygga och för att umgås. Familjen Ohlström
var med väldigt ofta och gud så kul vi hade när vi gjorde bonusarbeten
och annat tungt... Poppe, åsa, Jill,Gunnar,Mark,Totte, Britt-Marie och Per,
Pappa Arne, och framför allt Ebba och Arne (på sitt egna lilla vis..)hjälpte
oss där uppe. Glömde säkert nån i hasten.

Bra blev det - och vi älskar verkligen att vara där
Efter handlingen upptäkte jag att min stegräknare hade hängt sej...
inte nöjd! Packade upp, åt lite mat och gick bort till gymmet med Dana.
Hennes snart läkta knä får henne lite rastlös, så jag gav
henne tillåtelse att gå på crosstrainern en stund för att göra något men
ändå skona knäet.
Erik och Rasmus ror och springer på löpbandet oxå (de fyller 16 om
några månader). Hade en helkroppsmassage och direkt efter det
ett skumboxpass - svettigt värre.
När det var klart fixade jag med lite kort och nycklar och till sist gick jag
hem och åt kvällsmat i min ensamhet - de andra ville inte vänta längre
på mej... kan jag förstå! Drack ett glas vitt vin till den goda maten, la mej
i soffan och somna intill Christer! Vid 01 gick kvällsrundan med Tekla och
la mej i sängen. Christer tycker jag är tråkig som alltid somnar i soffan,
men när jag väl sätter mej där är jag inte trött det tar alltid ca två minuter
och sen kan jag inte hålla ögonen öppna längre....
Ja ja jag kommer inte att bli bättre men nån gång vill jag oxå ligga i soffan..ju.

Fridens...   L8

Kommentera här: