0

mitt barndoms Allarp

Jag vet ju att jag får huvudvärk av rödvin om jag inte dricker väldigt
mycket vatten samtidigt, jag tyckte jag drack mycket vatten tillsammans
med mat och rödvin och inte speciellt berusad när vi kom hem,
ändå vaknade jag med huvudvärk och faktiskt (ni som känner mej vet
att detta inte händer egentligen) tog jag en huvudvärkstablett!
Bestämde oss för att hälsa på den gamle under dagen.
Så Christer Tekla och jag satte oss i bilen efter middagen och körde mot Allarp.
en ny bil på gården - riktigt snygg och häftig tycker jag!
moffe med svampkorg - fall i fall vi hittar några svampar i skogen...
jodå, det fanns några!!   :)
Pappa och jag kostaterade ännu en gång att det är den enda fördelen med allt
regn under sommaren!
nog ente lurad!!  en trädsvamp - en släkting till fårtickan men INGEN kantarell!
en sån lycka var gång man hittar en 
blev lite sentimental och fick en stor sorg i bröstet när vi gick förbi farmor och farfars hus och grät lite av
sorg och saknad av de gamla.
vi fyllde korgen!
min första scen ute i skogen!!
ett monster nere i kärret! (kul att ha henne med i bilen hem...)
det gamla stenbbrottet i skogen som lekt så otroligt mycket som liten.
Sa till Christer när vi var där - Förstår du vilken lycka att växa upp här - varje dag ett nytt äventyr när man
bor i en skog! Och det var det verkligen så, tror aldrig vi hade tråkigt. Regnade det var vi inne i stallet hos djuren,
var det sol och varmt var vi inne i skogen i skuggan och hittade på nya saker klättra i träd, byggde kojor,
låtsas körde eller körde på riktig traktorerna, alltid en massa  djur att ta hand om, hästar, hund,kaniner,höns,
kor, grisar,katter för att inte prata om alla vilda djur vi hade där! Plockade svamp med farmor,
åt bär och frukter som fanns överallt - blåbär, björnbär, hallon, plommon, äpple, rabarber, morötter, vaxbönor,
harsyra, de små bönblommorna i skogen, syrénblommor, tulpaner, boklöv och  en massa vinbär,
röda, vita och två sorters svarta. Bättre kunde man inte ha det... förrän man blev tonåring - fast det var ju
bra motion att cykla in till byn en 6-7 km varje dag.
 
Bilden nedanför står pappa och berättar gamla historier om hur de sprängde och fraktade stenblocken och
kantstenen som tydligen en hel del nere på Malmös gator, förr i tiden - innan pappa levde oxå. Så pappas
farfar gav bort stenen i utbyte mot att ha ett arbete och en lön att försörja familjen....  Den sidan av släkten är verkligen inga affärsmän... medan den andra sidan av min släkt är det lite för mycket....   Det  är inte svårt att räkna ut vilken sida av släkten jag är mest lik va!! ha ha!
en pytteliten groda som precis fått  ben och kommit upp på land i från kärret.
Vi plockade med en hel del sstenflisor och kantsten hem till vår trädgård och min sten rabatt.
Kristina ligger inlagd på sjukhuset nu och tydligen vet de inte vad som är fel riktigt, men det har med blodkärlen att göra tror jag (genom pappas beskrivning). Krya på dej Kristina!!
På hemvägen körde vi inom och försökte luska ut vilket som var Ohlströms nya hus..., invidge passaten...,
och hämtade mina glasögon. Hem och jag ställde mej vid spisen!!
Kantarellsmörgår till förrätt och köttfärs.gratäng till varmrätt!
Vi har nästan alltid fullt i huset av vänner, kompisar till oss eller någon eller alla av barnen -
VÄLDIGT SÄLLAN som det bara är vi fem, utom just då! Och som jag uppskattade det!
Sitta och äta kvällsmat nästan som en vanlig familj! Men jag lovar hade det alltid varit så hade jag inte
uppskattat det, för vi vill alla ha mycket folk omkring oss - något som märks va??  
 
Efter maten lekte vi dunkgömme i trädgården - Tekla blev diskad och instängd i huset, för hon bara avslöjar gömställena! De andra gick in Rorry kom till Dana och jag började luka i trädgården.
Avslutade kvällen med att somna till en film...
 

Kommentera här: