3

SYMPATI-regler

Två kortlekar.  Kortlek 1 (sälarna) delas i två högar, från den andra kortleken (2) ges vars fem kort på hand och ..
....resten av kortlek 2 läggs mellan kortlek 1
Lägst kort i högen börjar spela. Ess läggs alltid ut, de andra korten kan man "hålla på", för att inte hjälpa motspelaren
Kungar är jollar och kan läggas var som. När man är klar och lagt det man kan från sin hög och från korten på hand, måste man "lägga ner" (knektar, 10,7). De korten sparas där tills de kan användas igen.
Man får ha max fyra högar och ibland låser man korten genom att lägga högre eller ett kort som inte är användbart för tillfället. Då kan man inte använda korten som ligger undertill.
Man fyller spelhögarna upp till dam sedan vänds och blandas de om och läggs tillbaka(underst) i mitthögen (2)
Den som fått ut sin hög först vinner.
Hoppas det är förståligt! :) Mycket nöje och lycka till!!
/L8
 

Kommentarer:

1 Anonym:

skriven

Äntligen! Vad jag har letat efter regler till Sympati. Tack!

2 Sarah :

skriven

Hej,
Jag har letat jätte länge efter reglerna och din blogg är den enda jag hittar. :)

Men jag förstår inte 7,10 och knäckt. Läggs det i en egen hög för att sparas efter varje gång det är ens tur och de andra 4 högarna som man själv lägger ner och bygger på eller låser. De förstår inte jag heller. Hmm. Var flera flera år sedan jag spelade detta sist.. Vänligen mejla mig om du fortfarande är aktiv i denna blogg. :)

Mvh Sarah
[email protected]

3 Sarah :

skriven

Hej,
Jag har letat jätte länge efter reglerna och din blogg är den enda jag hittar. :)

Men jag förstår inte 7,10 och knäckt. Läggs det i en egen hög för att sparas efter varje gång det är ens tur och de andra 4 högarna som man själv lägger ner och bygger på eller låser. De förstår inte jag heller. Hmm. Var flera flera år sedan jag spelade detta sist.. Vänligen mejla mig om du fortfarande är aktiv i denna blogg. :)

Mvh Sarah
[email protected]

Kommentera här: