0

Kriminellas Revansch I Samhället

Morgonrunda och sedan körde jag själv tll Halmstad.
Vi hade studiebesök med föreläsning på KRIS i Halmstad.
-"det värsta straffet är när vi kommit ut från fängelset. Ingenstans att bo, några hundra-lappar att klara sej på, vill inte ha kontakt med de gamla vännerna för att kunna bryta det gamla mönstret och vanorna.
Svikit familjen, förtroende att bygga upp och oftast en hel del skulder att betala igen. Dessutom är det inte många som vill anställa en f.d kriminell..."
En metod som hjälpt många
Den här borde alla ha och den gäller ju alla människor.
Fick höra en livshistoria som berörde otroligt och som nästan satte mej i chock-tillstånd... Nej, inte nästan
utan jag hamnade i chock-light. Så mycket att ta in och fy f_n för människor som inte tar sitt föräldra-ansvar.
Själv lever jag i en skyddat bubbla och har aldrig varit i närheten av kriminalitet och trodde att det som de berättade bara händer på amerikanska filmer....
Efteråt blev jag betrodd med dolda sanningar som berörde ännu mer och gjorde mej ännu mer bedrövad och att jag vill kunna hälpa alla... ALLA. Vilket i sin tur gör att jag känner att jag ännu mer vill engagera mej i mentorseleven och som jag så gärna vill vara en bra kompis till.
Vi avslutade dagen på skolan med en stunds reflektion över föreläsningen.
Pratade en stund med vår lärare Wolf efteråt, som gav mej ... eller han sa saker som jag verkligen tog åt mej och som gjorde mej innerligt glad!
Fullt kaos i hel huvudet!! Ville skratta åt min egen lycka/tur samtidigt som jag ville gråta för så många andras skull. Ringer min käre man och öste av mej allt på honom samtidigt som jag körde till Ljungby. 
Körde hem på 45minuter.

Kommentera här: