0

Revlummer

En lugn och skön sovmorgon, förutom att en mus gick i fällan fram emot småtimmarna, efter ytterligare en timme eller så, så smällde den andra fällan... åtminstone trodde vi det. Det visade sig att den enda musen hade fastnat med bara en fot i fällan (hur nu det gick till!!?) Det var bra för det var mycket lättare att hitta musen med en skramlande fälla! När Christer fångat den så lyckade han hjälpa musen loss så den sprang in i huset igen....och troligtvis är den kvar där inne, för vi lyckades inte fånga/hitta den igen. Men det blev storstädat både bakom kyl och spis...Christer och jag åt frukost och lämnade musen och stugan.
Tillsammans med de andra gick vi bort för att titta på JätteHemlock granarna.
Svampar i min färgsmak.
Är detta en TÄT granskog??
Vi kom fram till att det förmodligen är en svamp som breder ut sig över riset, ävenom det ser ut som det bor en jättespindel i mitten!
Framme vid "baksidan" av Yasjön
Googlade och tror att det är en "Revlummer", den är fridlyst visade det sig så jag är glad att jag bara
plockade upp en för att artbestämma.
Vilka mängder av trattkantareller vi hittade alla!!
Nästan en euforisk känsla när man kan ploka så många att man kan rata en hel del!
Vi städade över en del nu när vi inte kommer att vara där på två veckor...Tänk vad det vänder, förr hade vi inte en aning om när vi skulle upp nästa gång!  Jag är glad att det är såhär nu! Christer och jag stannade i Spånstad och lunchade på vägen hem.
Dessa fiskade Christer upp ur vår stora damm för att flytta dem till den lilla dammen hemma
Ljudinställning av vattenfall
Jag gjorde ingefärsshot och rensade kantareller på eftermiddagen
Man kan ana fiskarna mitt i dammen.

Kommentera här: